Честотни характеристики на оригинални машини спрямо IEC

Въпроси и отговори за проблеми в съществуващите модели касетни декове. Темата не касае модификации на касетни декове!
Правила на форума
Във форума се коментират ремонти и проблеми в касетни и ролкови декове. Добре е всеки снимков материал или ревю да бъде правено в отделна тема. Забранени са самохвалства и изтъквания на модификации ако не са подробно описани. Нарушенията на последното ще бъдт санкционирани с директен бан на потребителите. Напълно задължително е спазването на добрия тон и УВАЖЕНИЕ!

Честотни характеристики на оригинални машини спрямо IEC

Мнениеот BoardMan » Нед Сеп 28, 2014 6:10 pm

Интересно е поведението на различните модели по отношение на честотна характеристика спрямо текущия IEC стандарт. През 1981 година в Прага се приема препоръка, с която стария DIN стандарт да бъде коригиран. Това е в следствие на регистрираната грешка при измерване на на остатъчния магнитен поток от BASF. По това време вече и възпроизвеждащите глави са с по-ниски загуби и не е необходимо по време на запис да бъде извършвано допълнително насищане на лентата с високочестотни съставки. Новия стандарт е приет от BASF, TEAC, ABEX и се спазва от почети всички производители на касетни декове след 1982. Известен е като IEC Prague 1981. За целта на измерването използвам оригинална измервателна лента, производство на фирмата TEAC (JAPAN) с модел MTT-256. Касетата представя поредица от записани тонове на ниво -20dB с константно ниво. Приложените диаграми показват поведението на различни машини. В горната част е представен левия канал докато в долната е десния канал. Измервателната лента е пълно пътечна (full-track). В такива условия единия канал (десния) е подложен на повече странични индуктирани съставки, докато левия граничи с края на лентата. Затова в ничкочестотната област се появява подсилване в десния канал, дължащо се на индуктираните странични съставки. По този критерий може да се прецени за степента на разделяне между каналите.

Също така интерес представляват и графиките на измерениче честотни характеристики от друг изтичник. Използвана е измервателна касета на STL, която също е пълно-пътечна. Там се наблюдава подобен ефект на подсилване на десния канал в нискочестотната област. Линк към резултатите е наличен тук:
http://www.ant-audio.co.uk/Tape_Recordi ... index.html
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

YAMAHA KX-670

Мнениеот BoardMan » Пон Сеп 29, 2014 12:56 am

Още една интересна машина, която измерих даде доста линейна честотна характеристика. Тази машина има наличен PLAY TRIM потенциометър, който се явява активен еквалайзер, който подвига или подтиска високочестотната област. По този начин може да се компенсират вариациите спрямо предварително записани касети на други машини и така да се осигурят оптимални условия за работа на Долби декодера. Измеения коефициент на детонации бе между 0,10% и 0,11% по DIN в продължение на 10 секунден тест.

На фигурата се вижда честотната характеристика при средно полужение:
YAMAHA KX670.jpg

Следва честотната характеристика в максимална + позиция на регулатора:
YAMAHA KX670_MAX.jpg

И съответно честотната характеристика в минимална позиция:
YAMAHA KX670_MIN.jpg

Личното ми мнение за тази машина е, че губи детайл. Има налични доста разделителни електролитни кондензатори, които сами по себеси не са лоши но крайния резултат не е толкова добър. Друга полезна фукнция при тази машина е възможността за деактивиране на запомнянето на пика при индикатора. Това става като преди пускане се задържи ресет бутона за брояча и след това се стартира дека от захранващия бутон. При отпускане на ресет бутона светват всичките сегменти по индикатора. При повторно натискане на ресет бутона индикатора заработва нормално, но без пик-холд функция. При ново натискане на ресет бутона се възстановява нормалната работа на пик-холд режима.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Alpage AL300

Мнениеот BoardMan » Чет Окт 02, 2014 6:37 pm

Прилагам прясно снета честотна характеристика на една доста фундаментална като звучене машина: Alpage AL300. Машината наистина има звучене доближаващо се до ролковите декове. Някак естественно, без задъхване. Сама по себеси машината успява да изравни доста прецизно до 21kHz на нормална лента, но както се вижда, честотната характеристика никак не отговаря на IEC-1981 стандарта. Може да се отбележи високочестотния спад с около 4dB за честотни съставки над 6kHz, както и интересния подем в най-ниския басов диапазон. Честотните съставки от 40Hz до 400Hz дават доста линейно поведение, докато покачването за 31.5Hz е с около 2dB. За 20Hz съм установил още по-голям подем при възпроизвеждане. Последното е трудно за бяснение въпреки стандартната нискочестотна корекция от 3300uS, използвана при тази машина. Стандартната времеконстанта е 3180uS и всяка стойност по-голяма от тази дава подем в нискочестотната област спрямо стандарта. Разликата обаче с 33000uS не е голяма и е често използвана при доста машини, при които се забелязва даже и завал в нискочестотно отношение. Моето обяснение в случая на този феномен е до използваната феритна глава, както и високото товарно входно съпротивление, с което е натоварена тя. Извод: солидни баси, равномерни среди и ненатрапчиви високи.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

PIONEER CT-A7

Мнениеот BoardMan » Нед Окт 19, 2014 2:51 pm

Интересно решение на ВУ в тази машина прилага фирмата Pioneer. Машината има добро линейно възпроизвеждане без "дръпнати надолу" среди, характерно за повечето касетни декове. Забелязва се с една идея по-изразен високочестотен фундамент, видно спрямо графиката. Въпреки това машината възпроизвежда много добре предварително запосани касети.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Nakamichi DR1

Мнениеот BoardMan » Пет Окт 24, 2014 6:37 pm

Честотната характеристика на DR1 показва подем в нискочестотната област и е доста съвместима с тази на Nakamichi BX300. Явно това е разбирането на Нак за честотната им характеристика в последните им машини. Това би обяснило и по-ниските нелинейни изкривявания сравнено с други машини в нискочестотния диапазон по време на запис. Концепцията доста се доближава до студийните магнетофони, където целия подем в нискочестотната област се извършва по време на възпроизвеждане а по време на запис не се прави никъв допълнителен подем. Стандартната времеконстанта по схема отговаря на 3180uS (подобно на явлението при BX300) така, че този подем може да се обясни едиснтвено с поведението на самата възпроизвеждаща глава.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Запис на хромни ленти в позиция 120uS

Мнениеот BoardMan » Вто Окт 28, 2014 11:25 am

Интересно е, че някои машини (предимно тези на Нак) имат изведен превключвател за избор на времеконстантата 70/120uS независимо от лентата. Така може да се записва на ленти от тип 1 на времеконстанта 70uS за да се постигне по-добро отношение сигнал-шум или пък да се използват ленти с висока позиция (хром) и на тях да се записва с времеконстанта 120uS вместо утвърдената по стандарт 70uS. Мотивацията за такъв избиор е насищането по висока честота за компоненти с високо енергийно ниво, както и по-ниските нелинейни изкривявания. Резултати от реални измервания може да се видят тук:
http://www.tapeheads.net/showpost.php?p=300841&postcount=1

Има и не налко примери за предварително записани касети по този начин. В колекцията ми има една оригинална GEMA с запис на хромна лента в позиция 120uS.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Sony TC-K55II

Мнениеот BoardMan » Пон Ное 17, 2014 4:51 pm

Честотната характеристика е съсместима и с доста често срещания модел TC-K81 на Сони (използващи Sendust & Ferrite глави). Забелязва се завал във високочестотната област с около 4dB спрямо средни честоти и IEC1981 стандарта.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Hitachi D3300M

Мнениеот BoardMan » Чет Мар 12, 2015 2:20 am

Честотната характеристика на тази машина би трябвало да е съвместима и с най-високия им модел: D-5500. Двата модела използват еднаква глава, еднакво входно стъпало и времеконстанви във ВУ. Наблюдава се завал от 2dB за честоти 2kHz (спрямо опорната 315Hz). Завала във високочестотната част към 14kHz е още по-голям и възлиза на 4dB. Наблюдава се и пик в нискочестотната част около 63Hz, който е с около +3.5dB, но за сметка на това най-ниския бас (30-40Hz) е занижен и се доближава до нивото в честотния диапазон 315Hz. Високочестотния завал с около 4dB позволява машината да бъде обявена с отношение С/Ш от 60dB за метална лента без долби.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

AKAI GX-67

Мнениеот BoardMan » Съб Юни 20, 2015 7:21 pm

Две честотни характеристики на един сравнително непретенциозен касетен дек: AKAI GX67.
AKAI GX67.jpg

Първата е снета с измервателна лента отговаряща по новия IEC стандарт (текущия). Другата представя машината спрямо стария, който е съвместим с DIN. Вижда се, че машината е по-съвместима със стария стандарт. Машината звучи като цяло сравнително остро с изразено акцентирано присъствие на ниския вокален фундамент.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Hitachi D-5500

Мнениеот BoardMan » Вто Окт 06, 2015 8:08 am

Честотната характеристика е подобна на D3300M, като изключим спада в най-нискочестотния диапазон. Единия канал е с завишено представяне за най-високите честоти, дължащо се на разстроени потенциометри за високочестотната корекция при възпроизвеждане. Конкретната машина бе снета с заводските настройки и се целеше да се види оригиналното представяне на машината. Регулаторите за компенсация на загубите в главата дават допълнителен подем от около 4-5db при крайно полужение на плъзгача. Машината е с интересен подход на получаване на нискочестотната корекция. Времеконстантата в обратната връзка е около 8000uS, за разлика от стандартната 3180uS. Допълнителния нискочестотен подем се компенсира от затихването в разделителните кондензатори към маса във веригата на ООВ. Тези кондензатори са с малък капацитет, което способства за по-бързото установяване на преходния процес на машината след пускане на захранването.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Следваща

Назад към Касетни и ролкови декове - поглед отвътре (ремонти, снимки и ревюта)

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron