Nakamichi CR-7E

Въпроси и отговори за проблеми в съществуващите модели касетни декове. Темата не касае модификации на касетни декове!
Правила на форума
Във форума се коментират ремонти и проблеми в касетни и ролкови декове. Добре е всеки снимков материал или ревю да бъде правено в отделна тема. Забранени са самохвалства и изтъквания на модификации ако не са подробно описани. Нарушенията на последното ще бъдт санкционирани с директен бан на потребителите. Напълно задължително е спазването на добрия тон и УВАЖЕНИЕ!

Nakamichi CR-7E

Мнениеот BoardMan » Съб Дек 19, 2015 11:28 pm

Прилагам малко снимков материал от една уж референтна машина на Накамичи - модел CR-7E. Типична механика с директно задвижване, характерна за моделите BX-300E и ZX5. Разликата в случая е в зъбчатката на навиващия мотор вместо фрикция. И точно заради това се получава и характерния проблем на спиране при възпроизвеждане на навиващия мотор към края на касетата. За да се реши този проблем се разглоби въпросния мотор, почистиха се колекторните пластини а също и се настрои натиска на последните (подсили се). С това въпросния мотор тръгна, но е въпрос на време да започне да прави отново описаните проблеми. Решението при този тип механика е замяна на мотора с нов, който е с малко по-дълга ос, сравнено с моделите CR1.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1069399253093776.1073741865.440637905969917&type=1&l=e8b0b40e47

Прави добро впечатление начина по който са разположени отделните възли и модули. Характерно за Накамичи, в модела има доста оранжеви кондензатори, които трябва да се сменят. По отношение на звучене машината не се отличава много от BX-300E. Определено Dragon има по-балансирано звучене спрямо CR-7E. Реализацията и на възпроизвеждащия сигнален тракт е подобна. Машината е усложнена в записващата си част, като е добавена верига за автоматична калибрация, която настройва само двата параметъра - подмагнитване за всеки канал до изравняване на честотната характеристика, както и чувствителност (ниво) за всеки канал. Тоест нищо кой знае колко сложно и иновативно - липсва триточкова калибрация, в която да фигурира и еквалайзера на записващия усилвател.

Интересно решение има с изведения механизъм, който позволява ръчен контрол на възпроизвеждащия азимут. По време на запис автоматика опипва оптималното положение на възпроизвеждащата глава спрямо конкретното шаси на касетата. По същество, това е един лостов механизъм, който регулира основата на азимутния възпроизвеждащ болт. Типично тъпо решение има брояча за разход на лента в реално време. За тази цел Накамичи са поставили отделен процесор, и въпреки това те не са успяли да направят адекватно и точно поведение на брояча за реално време. Първо е нужно ръчно задаване за големината на касетата и второ въпреки това улеснение за процесора, той се рекалибрира през определен период за да компенсира грешката във време.

Няколко не малки проблеми:
- Зацапване на контактите, опипващи позицията на механиката, в следствие на което управлението се ошашква и води до дефект на силов транзистор;
- Проблем с брояча за реално време: често се рекалибрира и то погрешно отчита времето за лентата;
- Проблеми с навиващия мотор;

Всичко това доведе до цялостно разглобяване на механизма. Проблема с брояча се оказа в зацапани отражаващи пластини на хъбовете на лентата. Заедно с това и позицията на оптичния сензор се оказва прекалено далече от отразителните ивици. Всичко това води до грешно подадени импулси към броячния процесор. Възможно е проблема да е в следствие на спадане на интензитета на предавателните светодиоди в опипващите оптрони, но в случая проблема бе решен като хъбовете на касетата бяха регулирани по височина, така че да отидат в по-задна позиция към механиката. Последва настройка на всички параметри в следстие на смяната на оранжевите кондензатори. Бе сменена и батерията, която пази настройките на автоматичната система за калибрация. При измерване на напрежението батерията даде нормални параметри, но заявка на клиента (била му се видяла надута) бе сменена.

Дека има възможност за автоматично задаване на типовете на лентата. Има бутон, с който може да се премине към ръчно задаване. Има и налични 2 входни филтъра - MPX, който реже носещия тон на стерео декодера при запис от FM радио и втори, който реже най-ниските честоти (субсоник), при запис от грамофонни плочи.

Измерения коефициент на детонации бе по-висок спрямо BX300 и Dragon. Коефициента варираше в границите 0.030-0.045% WRMS. BX300 показва коефициент на детонации в границите 0.022%-0.027% WRMS. Друга възможност на модела е да изключва пиковия индикатор на дисплея - все функции, характерни за по-новите машини. Като цяло обаче скъпата цена на дека, на която се продава ($1800-$2200) не е оправдана (лично мнение).


// Малко извън темата, но касаеща конкретната машина
Затова, че има проблем с навиващия мотор и фиксиране на позицията на хъбовете се е получило (по думите на клиента) едно 'прецъкване' в началото на касетата при възпроизвеждане под формата на шум, който се издава от шасито на касетата. Предполагам, че този шум и 'прецъкване' идва от неравномерен опън на лентата, което предполагам че ще се оправи ако се замени навиващия мотор с нов. Към момента не искам да се занимавам в по-големи детайли с конкретната машина, тъй като цената за въстановяване заедно с компонентите коства на клиента цели 47 лева, а всъщност изгубеното време по възстановяването никак не оправдава тази цена. Според думите на клиента, който си ремонтира машините в оторизирани сервизи в Германия, това са нормални цени, които взимат и в сервизите в Германия.

При ремонт на такива машини има няколко аспекта:
1) Цена за труда на профилактиката: най-често това включва процедура, която може да отнеме ден а за някои машини и до 2-3 дни, тъй като вече се налага цялостно разглобяване на механизмите. Последното е нужно за да се смени запекла се смазка, да се почистят валовете и смажат със съответните сказки. Трябва да се сменят и всички (или поне задължително сигналните) електролитни кондензатори и задължително всички оранжеви. Следва процедура по ново настройване на машината - всеки един възел се настройва отново заради новите стойности на сложените кондензатори, тъй като те имат толеранс а са поставени в съответните честотно зависими вериги (например BIAS генератори и спирачни трептящи кръгове), индивидуални честотни корекции и т.н. Всяка манипулация по разглобяване на механиката налага последващо схождане на по азимут на възпроизвеждащата и записващата глава. Следва и настройка на точната скорост заради подмяна на ремъци и смазки. Всичко това се прави с образцови сервизни ленти, отговарящи на международен стандарт, а лентите които се ползват също не са евтини и са инвестиция, която се изплаща във времето от цената на профилактиката - при това те са консуматив и имат определен работрен ресурс, след което трябва да се заменят.

2) Цена на електронните компоненти - съгласете се, че те не са безплатни. С оглед на това да се спести време по набавянето е препоръчително да се закупуват съответни готови и подбрани китове от компоненти за конкретните модели. Цената на тези китове се наслагва към цената на профилактиката.

3) Не на последно място (а може би и на най-важно) е да се сменят всички ремъци, фрикции, гумени съединения и тонролки. Тъй като вече няма достъпни залежали по магазинната мрежа в БГ, то се работи отново с китове, които са достъпни през e-bay, и се доставят от фирми, които все още се занимават с производство на такива неща. Цената на последните не е никак евтина и се наслагва над общата цена от предните две точки.

За тези, които имат имтерес за бъдеще да се възползват от услугите на Лабораторията по Вградени Системи, може да погледнат на следния линк за цената на сервизиране на даден модел/марка:
http://lab2104.hwgroup-bg.com/index.php/2015/12/12/price/

Не е евтино, но и лабораторията не задължава никой да се възползва от услугите, които може да предложи. Не се правят компромиси с качеството, само при спазване на горе изброените критерии. Но в случая за проблема с 'прецъкването' под формата на шум издаван от касетата и общата цена за ремонт от 47лв то клиента няма какво повече да иска, понеже не е ясно кой от всички останали стари компоненти по механизма е виновник - дали несменени ремъци, тонролки или навиващ мотор. За да се спестят подобни неудобства и нерви от страна на възложителя, както и на изпълнителя, както и да се спести разхищаване на ценно време с многократно ненужно сглобяване и разглобяване на механика, то услугите, които за бъдеще ще извъшва лабораторията ще касаят цялостна профилактика със смяна на всички необходими електронни и механични компоненти на съответната описана цена.
R2R: Tandberg 10XD (2 tracks, 4 heads, crossfield), Akai GX-77 (4 tracks, 6 heads), reVox A77 (2 track), Nakamichi HighCom-II
Tape: Nakamichi BX300E/480, Alpage AL-300M(9.5cm/s), Hitachi D-5500M/D-3300M, Sony TC-KE500S, Technics RS-B965/B905, Akai GXC-709D
Headphones: Beyerdynamic T1 (semi-open, sn17127), AKG K701 (open, sn92333), AKG K518DJ (closed)
Аватар
BoardMan
Site Admin
 
Мнения: 139
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2014 4:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Назад към Касетни и ролкови декове - поглед отвътре (ремонти, снимки и ревюта)

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron